A 2024-es év a kínai gazdaság szempontjából mindenképpen hektikus volt, és ez decemberben sem volt másképp. Erről korábban több ízben is beszámoltunk, érintve a jüan helyzetét, a kínai autóipar kihívásait illetve a turizmusra gyakorolt hatásokat. A mostani hírlevélben a decemberi fontosabb fejleményeken túl a fentiek közül több témát is érinteni fogunk, megpróbálva összegezni az elmúlt évet.
Növekedésre ösztökélve, fogyasztás mindenek felett
A legfontosabb intézkedések között Peking bejelentette a költségvetési hiánynak a GDP 4%-ára, a valaha mért legmagasabb szintre történő növelését, mintegy 1,3 billió jüanos növekedéssel, amelyet a költségvetésen kívüli speciális kötvényekből finanszíroznak. E beavatkozások célja a belső kereslet ösztönzése, az ingatlanszektor válságának enyhítése és az Egyesült Államok, EU által a kínai importra bejelentett esetleges új vámok ellensúlyozása. Emellett további monetáris enyhítés várható, beleértve a kamatcsökkentést és a pénzügyi rendszerbe történő likviditásinjekciókat a beruházások és a fogyasztás ösztönzése érdekében.
Ezzel párhuzamosan a kínai élelmiszerfogyasztás tovább nőtt, újabb rekordokat döntve. Kína például világ legnagyobb élelmiszer-importőrévé is vált, a minőségi és fenntartható termékek iránti növekvő kereslettel.
Külön figyelemre méltóak a borimport adatai, amelyek az előző évhez képest mennyiségi és értékbeli növekedést mutatnak. Franciaország, Ausztrália, Chile, Olaszország és az Egyesült Államok a legnagyobb beszállítók közé tartoznak. A nemzetközi vállalatok számára a fő kihívást továbbra is a helyi verseny jelenti, de az innováció iránti kereslet termékeny talajt biztosít az újabb szereplők számára.
EV diplomácia
Kína aktívan toboroz tudományos és technológiai tanácsadókat külföldi nagykövetségeire, különös hangsúlyt fektetve az elektromos járművek (EV) szektorára. Ez a toborzási kampány olyan időszakban zajlik, amikor Kína, amely a világ legnagyobb EV-piaca, túlkapacitással kapcsolatos vádakkal és vámokkal szembesül olyan országoktól, mint az Egyesült Államok, Kanada és Európa országai az elektromos autóira vonatkozóan. A toborzási folyamat során nemrégiben több száz diplomata-jelölt tett vizsgát Pekingben. Ezeket a jelölteket állami tulajdonú kutatóintézetek vagy kormányzati ügynökségek jelölték Kína-szerte, és a Kínai Kommunista Párt ideológiájának megértéséről, valamint az EV-szektor ismeretéről vizsgáztatták őket. A jelentkezők többségéről azt jelentették, hogy folyékonyan beszélnek angolul és korábban külföldön tanultak.
Bár a betöltendő pozíciók pontos száma nem ismert, ez a toborzási erőfeszítés része a kínai Tudományos és Technológiai Minisztérium szélesebb körű kezdeményezésének, amely tudományos tehetségek csoportját kívánja létrehozni a külföldi diplomáciai missziók számára. Ez a lépés aláhúzza Kína stratégiai fókuszát arra, hogy megerősítse diplomáciai szerepvállalását az EV-szektorban, valószínűleg válaszul a növekvő nemzetközi ellenőrzésre, rivalizálásra és nem egyenlő feltételekkel működő versenyre ebben az iparágban.
Eladásra váró autótenger, a hajó készen áll, de szükség van a jó közvetítőkre is. (Forrás: SCMP)
Még több autóipar…
Kínai exporttermékekre eddig kivetett vámok és tarifák országok és annak mértéke szerint. (Forrás: Visual Capitalist)
Külpolitika
Emellett Pekingnek több kihívással is szembe kell néznie a Koreai-félsziget felől. Szöul politikai turbulenciája és az észak-déli kapcsolatok romlása, a Japánnal és az Egyesült Államokkal való biztonsági együttműködés megerősítésére irányuló, hatalomból eltávolított elnök, Yoon törekvései közepette mind aggodalomra adnak okot Peking számára.
Folyamatban van az EU-Kína kapcsolatok átértékelése és ehhez valamennyire kapcsolódik az orosz-ukrán háború eszkalációjának elkerülésére való kínai törekvés is. Sergio Mattarella olasz elnök 2024 novemberében tett kínai látogatása azonban rávilágított a Kína-Olaszország kapcsolatok stratégiai jelentőségére, amely potenciálisan befolyásolhatja az EU-Kína kapcsolatok dinamikáját szélesebb értelemben is.
Turizmus
A kiutazó turizmusban fontos, hogy a beutaztató országok minél célzottabb és lukratívabb ajánlatokkal rukkoljanak elő közösségi médiában, melyben kifejezetten élen jár, - főleg a Z-generáció körében - a Little RED használata. Akik, kitudják használni a platform adta lehetőségeket, elsőként szerezhetik meg a kínai turisták figyelmét.
“Így is lehet szórakozni Dubajban” szólít fel a turisztikai kampány a kínai közösségi médiában. (Forrás: Valuechina.net)
Kínai tipusú karácsony
Kétféle karácsonyi plakát, melyen a Karácsony ünneplése a fő üzenet. Azt egyik keresztény a másik szocialista stílusban készült. (Forrás: CCPosters.com)
Karácsony másnapja, Mao Ce-tung születésnapja