A kínai turisták három szigorú, járvánnyal eltelt év után 2023-ban újra belépnek a globális turisztikai gazdaságba, a vállalkozásoknak és a kormányoknak, valamint a turisztikai szereplőknek át kell alakítani a stratégiájukat, a kínai turisták új “poszt-covid” generációjára. A kínai turisztikai trendek és a kínai turisták megértése kulcsfontosságú lesz eme célpiac eléréséhez.
A McKinsey és a Jing Daily idei kutatásai szerint Kínában a belföldi turizmus 90%-ban már visszatért a 2019-es számokhoz. A kiutazó turizmus azonban ennél egy fokkal összetettebb a kínai turisták számára, ehhez elsősorban útlevélre, majd vízumra van szükségük számos országban. Mi több, a legtöbb európai vagy tengerentúli utazás csak a csoportos utazások formájában történhet meg. Fontos megjegyezni azt is, hogy a külföldre tervezett utak leginkább a jómódú, illetve magasabb jövedelmű állampolgárok luxustermékévé vált.
Azonban miért kell Európának átgondolni néhány dolgot a turizmussal kapcsolatban? Sok szemlélődő számára meglepetésként érkezett a statisztika, hogy a kínai milliomosok több mint 20 százaléka tervezi, hogy a következő 12 hónapban a Perzsa-öbölbe látogat, ami azt jelzi, hogy Európa elveszítheti vezető pozícióját, vagy legalábbis a jövőben a Közel-Kelet egy nagyobb szeletet hasíthat ki a kínai utazóközönségből.
A Közel-Kelet vonzóerejének részét képezi a Kína-barát kormányzati politika. Dubaj például idén márciusban kiterjesztette a vízummentességét a kínai látogatókra, és az öbölmenti állam idegenforgalmi hatósága Kínában népszerűsíti a emírségekbeli desztinációkat. 2019-ben az Egyesült Arab Emírségek legnépesebb városába látogató kínai turisták száma megközelítette az egymilliót. Emellett vízummentességet élveznek még a következő országokba belépő kínai turisták: Bahrein, Irán, Izrael, Jordán, Libanon, Omán, Katar.
A Közel-Keletnek a kínai utazók kulcsfontosságú célpontjává válása azt jelenti, hogy a luxushoteleknek, szállodaiparnak bővíteniük kell a mandarinul beszélő eladó munkatársaik számát a régió üzleteikben, hogy a vásárlási élményt zökkenőmentessé tegyék a kínai vásárlók számára.
Xi Jinping kínai elnök látogatást tesz az emirátusokban. A kínai befolyás közel-keleti növekedéséről itt írtunk korábban.
A felmérésből az is kiderült, hogy a nagy vagyonnal rendelkező válaszadók a szépségápolási, alkohol-, óra- és ékszeripari termékek külföldi vásárlását részesítik előnyben, mivel ezekben a kategóriákban jelentős árkülönbségek vannak a kontinentális és a tengerentúli piacok között.
Mivel a jelentés szerint a tengerentúli luxusvásárlások bővülését valószínűleg a magasabb költésű fogyasztók fogják felpörgetni, a márkáknak ennek megfelelően kell alakítaniuk az üzletben lévő kínálatukat, előnyben részesítve a ritkán fellelhető darabokat és a magas értéket képviselő árucikkeket.
2023-ban a kínai turizmusban számos új trend látott napvilágot, amelyekkel az ágazatban tevékenykedő vállalkozásoknak tisztában kell lenniük. Íme a kínai turizmus néhány új trendje 2023-ban a McKinsey felmérése alapján:
- Rövidebb időtartamú utazások: Nagy különbség, hogy a szárazföldi Kínából érkező turisták rövidebb utakban gondolkodnak, mint ezelőtt. Ennek oka lehet az a vágy, hogy gyakrabban utazzanak, vagy hogy egy utazás során több úticélt is meglátogassanak.
- Megnövekedett belföldi turizmus: A világjárvány idején Kínában megnőtt a belföldi turizmus, és ez a tendencia várhatóan 2023-ban is folytatódik. Ennek oka lehet az utazási korlátozásoktól való félelem.
- Magas színvonalú élmények: A kínai utazók most olyan desztinációkat keresnek, ahol magas színvonalú élményekkel gazdagodhatnak. A hagyományos idegenvezetős csoportok helyett az egyedibb és autentikusabb élményekre vágynak a kínai turisták.
- Szabadtéri tevékenységek: A szabadtéri tevékenységek, különösen a kempingezés, a túrázás és más szabadtéri kalandok terén erős növekedés tapasztalható
Vajon mindezek tekintetében milyen változásoknak és kihívásoknak néz elébe a “Múzeum Kontinens”? Néhány év múlva biztosan kiderül mindenki számára, hogy a hagyományos európai turizmus meg tud-e újulni a kínai látogatók számára, avagy sem, ám ehhez most még nehéz következtetéseket levonni a jövőre nézve. Egy biztos a Közel-Kelet és Kína közeledése nem fog gátat szabni a turisták áramlásának.
Szerző:高博