Míg a legtöbbeknek a szórakozás és kikapcsolódás jut eszébe az éjszakai életről, valójában az este 6 és reggel 6 közti időszaknak komoly nemzetgazdasági jelentősége is van Kínában. Bár a Covid részben itt is törést okozott, a járvány előtt kiemelt cél volt például Pekinget Kína "éjszakai fővárosává" is tenni. Fontos azt sem elfelejteni, hogy az éjszakai életben egyre több digitális lehetőség is megjelenik, amiben az ázsiai ország az élen jár.
Az éjszakai gazdaság koncepciója Kínában az 1980-as évek óta fejlődik, elsősorban a tengerparti városokban, és az évek során lendületet kapott, és a gazdasági növekedés és fogyasztás kulcsfontosságú mozgatórugójává vált. Eme gazdasági jelenség népszerűsége megugrott, a fogyasztási tevékenységek jelentős része éjszaka történik, ami a fogyasztói szokások és preferenciák megváltozását tükrözi. Ebben az elemzésben a kínai nemzetgazdaságban mostanra igencsak fontos szerepet játszó gazdasági driver szerepét és fontosságát veszem górcső alá, kormányzati szempontból, a statisztikai eredményekből pedig levonom a megfelelő következtetést a jelenre vonatkozóan.
Éjszakai gazdaság formái és a kormányzati ösztönzés
Az offline tevékenységek terén Kína éjszakai gazdasága élmények gazdag tárházával büszkélkedhet, beleértve a nyüzsgő éjszakai piacokat, szabadtéri étkezési és italozó helyeket, kulturális előadásokat, sport- és szórakoztató eseményeket, valamint idegenforgalmi és városnézési lehetőségeket. Ezek az offline tevékenységek nemcsak a gazdasági növekedést serkentik, hanem erősítik a városok társadalmi és kulturális szövetét szerte Kínában, bevonzva ezzel a helyieket és a turistákat egyaránt.
A digitális térben, Kínában az éjszakai gazdaságot a digitális platformok és az influenszerek térnyerése befolyásolta, és az olyan platformok, mint a TikTok (kínaiul: Douyin), jelentős szerepet játszanak a fogyasztói trendek és a vásárlási szokások formálásban az éjszakai életet illetően. A virtuális világ új utakat nyitott a vállalkozások számára a fogyasztókkal való kapcsolatteremtésre, a termékek és szolgáltatások népszerűsítésére, valamint az online tranzakciók ösztönzésére, hozzájárulva az éjszakai gazdaság általános növekedéséhez.
A QuestMobile jelentése szerint 2022 szeptemberére az éjszakai aktív mobilfelhasználók száma Kínában (este 18:00 és másnap reggel 6:00 óra között) elérte a 860 milliót. Közülük a 0:00-tól másnap 2:00-ig tartó ún. „késő esti bulizó” felhasználók száma meghaladja a 200 milliót, ami a fogyasztás új hajtóerejévé és a gazdasági növekedés új felvevőpiacává válik. Az „éjszakai gazdaság” népszerűsítésével és a fogyasztási szintek folyamatos javulásával sok helyen az éjszakai gazdaság az élet fontos részévé vált, és továbbra is felszabadítja a fogyasztási potenciált. A 90-es és 00-as években született fiatal felhasználók késő este aktívak, ami szintén új keresletet teremt az éjszakai fogyasztás iránt. A felhasználók több mint 45,7%-a 35 év alatti, és akár 60%-a is a második, harmadik és negyedik szintű városokból származik.
Megjegyzendő, hogy nem csak organikusan nőtte ki magát ez a jelenség, hanem a kínai kormány kulcsszerepet játszott az éjszakai gazdaság fejlődésének támogatásában különböző szakpolitikákkal és kezdeményezésekkel, amelyek célja a fogyasztás fellendítése, a gazdasági fellendülés elősegítése és a foglalkoztatási lehetőségek növelése. A központi kormány és a helyi hatóságok különböző szakpolitikákat és iránymutatásokat vezettek be az éjszakai gazdaság fellendítése érdekében. Fontos momentum volt, hogy a KNK Államtanácsa, 2019 augusztusának végén hivatalosan is elindította az éjszakai gazdaság ösztönzésére irányuló erőfeszítéseket a gazdasági növekedés ösztönzése érdekében. Ezek az erőfeszítések magukban foglalják a nyitvatartási idő meghosszabbítását, a fogyasztói élmények javítását célzó rugalmas politikák bevezetését, valamint az üzlet és a kultúra, a turizmus és a sport összekapcsolását az innovatív és vonzó éjszakai fogyasztási lehetőségek megteremtése érdekében.
A kínai éjszakai gazdaságon belül különböző faktorok játszanak kulcsszerepet, beleértve az éjszakai piacokat, élelmiszer-standokat, bevásárlóközpontokat, turisztikai és városnéző látnivalókat, kulturális előadásokat, valamint sport- és szórakoztató tevékenységeket. Ezek a változatos kategóriák - lásd bővebben lent - különböző fogyasztói preferenciákat és érdeklődési köröket szolgálnak ki, és olyan élmények széles skáláját kínálják, amelyek hozzájárulnak az éjszakai gazdaság élénkítéséhez.
- Éjszakai piacok és élelmiszerárusok: A helyi ételeket, kézműves termékeket és élő előadásokat kínáló éjszakai piacok nagyon népszerűek olyan városokban, mint Hszian, és Csunking. Sok látogatót vonzanak, főként azokat, akik a helyi ételeket és kultúrát szeretnék kipróbálni és megtekinteni.
- Szabadtéri étkezés: Az éttermek és bárok éjszakára szabadtéri ülőhelyeket alakítanak ki, így az étkezők az ételeket és italokat az éjszakai kilátás élvezete közben fogyaszthatják el. Ez olyan városokban népszerű, mint Csunking és Csangsa.
- Bevásárlóközpontok és kiskereskedelem: A bevásárlóközpontok meghosszabbították nyitvatartási idejüket, és új attrakciókat vezettek be, mint például élő zenekarok fellépéseit, sörözőket, éttermeket, szabadulószobákat és e-sportcsarnokokat, hogy kiszolgálják az éjszakai gazdaságot.
- Turizmus és városnézés: A városok fényshowba, nevezetességek megvilágításába és éjszakai hajókirándulásokba fektetnek be a turisták odavonzása érdekében. A pekingi Tiltott Város például fényjátékot tartott az első éjszakai megnyitó keretében.
- Kulturális előadások: Sok helyen a hagyományos kultúrát emelik ki az éjszakai gazdaság részeként, mint például a Tang-dinasztia kultúráját Hszian városában vagy épp a klasszikus kerteket mutatják be Szucsou Tongli ősi városában.
- Sport és szórakozás: A bevásárlóközpontokban és más helyszíneken olyan tevékenységeket szerveznek, mint az utcai tánc, a zenés programok, illetve az interaktív játékok, hogy mindezzel tömegeket vonzanak éjszaka.
A budapesti "éjszakai kínai piac" Kőbányán. A kínai éjszakai élet trendjei sokszor külföldön is népszerűvé válnak Forrás:https://funzine.hu/2022/05/24/goodapest/kinai-ejszakai-piac-hiv-kulinaris-utazasra-budapest-kulvarosaban/
Statisztika
A fentiek fényében nem meglepő, hogy az éjszakai gazdaság az elmúlt években egyre nagyobb mértékben járult hozzá Kína GDP-jéhez. A kínai kereskedelmi minisztériumnak a városi lakosok fogyasztási szokásairól szóló jelentése szerint a kínai városokban a fogyasztás 60%-a éjszaka zajlik. A statisztikák szerint Kína éjszakai gazdaságának bevétele 2022-ben elérte a 42,4 billió jüant, ami 16,7%-os növekedést jelent az előző évhez képest. 2023 májusában több mint 1,58 millió vállalkozás kapcsolódik az éjszakai gazdasághoz Kínában, és 2023 januárja és májusa között több mint 56 000 új vállalkozás jött létre. Az éjszakai gazdaság a gazdasági növekedés feltörekvő forrásává vált, és pozitív szerepet játszik a gazdasági fellendülés előmozdításában és a belföldi kereslet bővítésében.
Ezek a számok jól szemléltetik az éjszakai fogyasztás és üzleti tevékenységek jelentős és növekvő gazdasági hatását Kínában. Az éjszakai gazdaságot a fogyasztás, a foglalkoztatás és a gazdasági életképesség kulcsfontosságú hajtóerejének tekintik az ország nagyvárosaiban, különösképpen jellemző ez a tengerpart menti és a tartományi, kulturális fontosságú vagy épp korábban Kína történetében főváros szerepét betöltő városokra, metropoliszokra.
Az éjszakai gazdaság mérete - billió jüan - és éves növekedése. Forrás:https://news.cgtn.com/news/2020-05-13/China-s-night-economy-surges-amid-COVID-19-lifestyle-changes-Qsvy8jrWjC/index.html
Digitális éjszakai gazdaság mutatói
Fontos külön kiemelni, hogy milyen szerepet tölt be az éjszakai gazdaságban a digitális életforma. 2022 szeptemberéig az éjszakai aktív mobilfelhasználók száma Kínában elérte a megdöbbentő 860 milliót, ami az éjszakai tevékenységekben való széles körű elkötelezettséget jelzi.
Az erről készült jelentés hangsúlyozza a mobilinternet-használat dominanciáját Kína éjszakai gazdaságában, és a felhasználók körében az olyan tevékenységek, mint a mobil közösségi interakciók, a médiafogyasztás, a játékok, a digitális olvasás és a vásárlás jelentik a legfontosabb választási lehetőségeket. A lokális program és a térképszolgáltatások központi szerepet játszanak Kína éjszakai gazdaságában, és a felhasználók jelentős részét vonzzák, különösen a 30 év alattiakat.
Ezenkívül a jelentés hangsúlyozza az éjszakai vásárlás elterjedtségét Kínában, ahol a népszerű e-kereskedelmi platformok felhasználóinak több mint 60%-a vesz részt éjszakai vásárlási tevékenységben. A Double Eleven e-kereskedelmi promóciós időszakában a felhasználók aktivitása jelentősen megugrott, és a platformok stratégiailag kihasználták a csúcsidőszakot az éjszakai órákban az elköteleződés, valamint az eladások növelése érdekében.
Összegzés
Az éjszakai gazdaság az 1980-as évek óta fejlődik Kínában, elsősorban a tengerparti városokban, és az évek során egyre nagyobb lendületet vett, a gazdasági növekedés és a fogyasztás egyik fő hajtóerejévé vált. Az elmúlt években a kínai GDP jelentős hozzájárulását jelentette, hiszen a statisztikák szerint Kína éjszakai gazdaságának bevétele 2022-ben elérte a 42,4 billió jüant, ami 16,7%-os növekedést jelent az előző évhez képest. Kína éjszakai gazdasága jelentős mértékben hozzájárul az ország GDP-jéhez, tükrözve a késő éjszakai órákig tartó élénk és fejlődő gazdasági környezetet. Az éjszakai gazdaság Kínában a gazdasági tevékenységek széles skáláját öleli fel, amelyek este 18 óra és reggel 6 között zajlanak.
Az offline tevékenységek terén Kína éjszakai gazdasága élmények gazdag tárházával büszkélkedhet. Ezek az offline tevékenységek nemcsak a gazdasági növekedést serkentik, hanem erősítik a városok társadalmi és kulturális szövetét szerte Kínában, bevonzva a helyieket és a turistákat egyaránt.
A digitális térben Kínában az éjszakai gazdaságot a különböző e-platformok és térnyerése befolyásolta, és az olyan platformok, mint a pl. a TikTok, jelentős szerepet játszanak a fogyasztói trendek és magatartásformálásban az éjszaka folyamán. A digitális tér új utakat nyitott a vállalkozások számára a fogyasztókkal való kapcsolatteremtésre, a termékek és szolgáltatások népszerűsítésére, valamint az online tranzakciók ösztönzésére, hozzájárulva az éjszakai gazdaság általános növekedéséhez.
További tényező, hogy a kínai kormány kulcsszerepet játszott az éjszakai gazdaság fejlődésének támogatásában különböző politikákkal és kezdeményezésekkel, amelyek célja a fogyasztás fellendítése, a gazdasági fellendülés elősegítése és a foglalkoztatási lehetőségek növelése. A kínai éjszakai gazdaságon belül különböző kategóriák léteznek, beleértve az éjszakai piacokat, élelmiszer-standokat, bevásárlóközpontokat, turisztikai és városnéző látnivalókat, kulturális előadásokat, valamint sport- és szórakoztató tevékenységeket.
Míg az éjszakai gazdaság Kínában számos lehetőséget kínál a gazdasági növekedésre és fejlődésre, kihívásokat és hátrányokat is jelent. Az előnyök közé tartozik a gazdasági fellendülés ösztönzése, a belső kereslet bővítése és a fogyasztói élmények javítása. Mindazonáltal az olyan hátrányok, mint a hagyományos vállalkozások esetleges zavarai, a szabályozási kihívások, valamint a fokozott biztonsági és védelmi intézkedések szükségessége, rávilágítanak az éjszakai gazdaság jelenségével kapcsolatos összetettségre és megfontolásokra. Amellett sem szabad elhaladni, hogy a digitális platformokon zajló éjszakai gazdaság (pl.: a szórakoztató live streaming, vagy az influenszerek dömpingje) egyszerűbb fogyasztási szokások, formák a gazdaságra kevésbé jótékony hatást gyakorolhatnak hosszútávon, hiszen nincsen mögöttük valódi termelés, és a jelentős mennyiségű munkaképes potenciális munkaerő tér át erre a platformra, Kína jelentős humántőkét veszíthet a kulcsfontosságú szektoraiban.
Szerző:高博