Az év vége közeledtével, egyben a nyári turisztikai szezon befejeztével érdemes megnézni, hogy a világ távol-keleti felén milyen utazási trendek voltak idén a mérvadóak, ezek hogyan érintik az európai piacokat, illetve ezek milyen gazdasági, kulturális és társadalmi változások indikátorai is egyben.
Japán és Thaiföld a 2024-es lista élén
Ezt mutatja, hogy Japánban, Thaiföldön, Dél-Koreában és Malajziában idén szignifikánsan megugrott a kínai látogatók száma, akiket a kedvező vízumpolitika, a gyengébb valuta és a különleges luxusélmények iránti kereslet is odacsábít. Májusban Japán 3 millió látogatót fogadott, köztük 545 400-at Kínából, ami 305,5%-os növekedést jelent 2023 májusához képest. A növekedés ellenére a számok még mindig a 2019. májusi járvány előtti szint 72%-ánál tartanak csak.
Thaiföld az előrejelzések szerint továbbra is növekvő népszerűségnek örvend az ázsiai utazók körében, ugyanis 2023-ban feloldották a kínai turisták vízumkötelezettségét illetve idén India felé is tettek könnyítéseket. Thaiföld időben célozta meg a gyorsan növekvő indiai utazó szegmenst, az elmúlt évtizedben több mint 50 marketingkampányt indítottak Indiában. Az ország emellett bejelentette, hogy közös vízumkönnyítő intézkedést kíván létrehozni Kambodzsa, Laosz, Malajzia, Mianmar, Thaiföld és Vietnám között ezzel élénkítve a határokon átívelő turizmusban rejlő potenciált.
A délkelet-ázsiai utazási kiadások az előrejelzések szerint évente nagyjából 7 százalékkal növekszenek. Kambodzsában, Malajziában és a Fülöp-szigeteken különösen nagy a vendégszámbeli növekedés. Eme piacok kihasználása érdekében a szomszédos országok vonzó vízumenyhítéseket vezetnek be: Kína kölcsönös vízummentességet vállalt a Malajziából, Szingapúrból és Thaiföldről érkező rövid távú utazók számára.
Az ázsiai utazók jelentős része bővíti a látókörét, és olyan, kevésbé látogatott országokba foglal utazást, amelyek nem igényelnek sok utazást. Laosz és Malajzia esetében közös, hogy Thaifölddel határosak, aminek következtében sokat tudnak profitálni a Bangkokból továbbvonuló turistákból is.
Akiket mégis Európa csábít el
2018-ban az Alipay-el együttműködve online vásárlási fesztivált rendezett, 2020-ban pedig hivatalos WeChat miniprogramot indított, hogy népszerűsítse Németország kínálatát. 2023-ban a német idegenforgalmi hivatal a kínai Baidu keresőmotorral dolgozott együtt, amelynek ERNIE botját az utazási tartalmak széles skáláján vértezték fel, hogy a látogatóknak személyre szabott AI asszisztensi élményt nyújtson a németországi utazásukhoz.
Tax-free előnyök és luxusélmények
A luxusutazások jövőjét a magával ragadó márkaélmények alakítják át, ez a trend különösen a kínai vásárlókat vonzza. Idén nyáron több ikonikus divatház Saint-Tropez üdülőhelyeit márkás élménnyé alakította át, amelyek a márka esszenciájába vonják be a látogatókat. Az ilyen egyvelegek lehetőséget nyújtanak a kínai utazóknak, hogy átéljék kedvenc luxusmárkáik megalkotóinak “életstílusát”, mindezzel a csúcskategóriás kiskereskedelem és a leisure egyedülálló keverékét teremtsék meg. A luxusmárkák élményei és a vendéglátás integrálásával a luxusmárkák mélyebb kapcsolatokat és hűséget alakíthatnak ki a kínai utazók körében. E kezdeményezések sikeréhez a szállodák és a márkák közötti közös jövőkép kidolgozására és hitelességre van szükség, amely egyensúlyt teremt az exkluzivitás és a széles vonzerő között.
A nyüzsgő metropoliszok helyett ökoturizmus és természetközeli élmények
Szecsuán tartományban, a festői Guangwu hegység területén 300%-os népszerűségnövekedés volt tapasztalható idén ősszel, és a kínai Mafengwo legfrissebb jelentése szerint - amely az utazással kapcsolatos kereséseket, értékeléseket és vásárlásokat elemzi - az első helyen áll az őszi lombhullás megtekintése az idei úti célok listáján. A Meituan és a Dianping platformok által közzétett adatok szerint ez a növekedés egybeesett a kínai nemzeti ünneppel, amelynek során a családi utazók egyértelműen a természeti tájakat, a kulturális örökségi helyszíneket és a környezetbarát tevékenységeket részesítették előnyben. A kínai nemzeti ünnepen való utazások száma a keresések 27-szeresére nőttek az előző évhez képest, ami arra utal, hogy a gazdasági bizonytalanságok ellenére is erős az utazási kedv. A családos utazók 29,6%-a számára a természeti látványosságok jelentek meg az első helyen az ünnep alatt.
Az olyan élmények, mint a madármegfigyelés (birdwatching) mostanában egyre nagyobb teret hódítanak, mivel az oktatás, a szabadtéri kaland és a természethez való kötődés kombinációját kínálják, olyan elemeket, amelyek a Z-generáció és a fiatalabb millenniumi generációk körében nagy érdeklődést érbresztenek. Az „őszi kirándulások” keresési volumene is 120%-kal nőtt mindössze egy hét alatt októberben, ami azt jelzi, hogy a természetközpontú tevékenységek iránt erős szezonális érdeklődés mutatkozik, mely valószínűleg ösztönözni fogja a regionális utazást.
Közösségi médiában megoszott bejegyzések az őszi lombhullásról
Változó trendek és növekvő kereslet
-
Az olyan célországok, mint Szingapúr és Thaiföld, integrálják a szórakoztatóipart turisztikai ajánlataikba, hogy vonzóbbá tegyék magukat a látogatók számára.
-
Egyre több utazó választ környezettudatos lehetőségeket, tükrözve a fenntarthatóság iránti növekvő érdeklődést, főként a fiatalabb generációk és a családos utazók tekintetében.
-
Az elöregedő korfa miatt egyre több nyugdíjasbarát utazási lehetőség jelenik meg. A következő évben várhatóan több mint 100 millió idősebb utazó járul hozzá jelentősen a globális turizmus gazdaságához.
-
A csoportos utazás továbbra is népszerű, különösen a fiatalabb utazók körében, akik közös élményekre vágynak.
Az utazók egyre inkább olyan élményekre vágynak, amelyek újra összekapcsolják őket a természettel vagy elmerülhetnek a helyi kultúrákban. Népszerű tevékenységek közé tartozik például az őszi lombhullajtás megfigyelése illetve a helyi fesztiválokon vagy sporteseményeken (ld. Olimpia, futball EB) való részvétel.
Összegzéskép, a 2024-es év turisztikai térképén az látható, hogy Kínában erős a visszaépülés és a növekedés, amelyet az utazók sokféle preferenciája határoz meg. Ahogy a kínai turisták egyedi élményeket keresnek - amelyek ötvözik a szórakozást, kultúrát és a környezettudatosságot - világszerte a turisztikai szektor szereplőinek egyre inkább alkalmazkodnia kell ehhez. A bakancslistás helyszínek és az újonnan feltörekvő desztinációk közötti kölcsönhatás továbbra is formálja a Kínából induló utazások jövőjét, ahogy az ország újra megerősíti pozícióját a globális turizmusban.