Tényleg különlegesek a japánok?
2018. március 18. írta: kazsiafigyelo

Tényleg különlegesek a japánok?

Egy nemzet identitásának változásai

Képtalálat a következőre: „nihonjinron”A nyugati ember számára Japán még mindig megmaradt egyfajta titokzatos helynek, a különc kultúrájával, furcsa szokásival. Valójában sok japán még mindig maga is hisz ebben, de a világlátottabbak viszont kritikusak ezekkel a nézetekkel. A japán egyediség tudata másrészről táptalaja a rasszizmusnak is.

Japán modern kori történelme 1854-el kezdődik, amikor az amerikaiak megnyitották az országot a külföldi kereskedők, és hajók előtt. Az 1868-ban kezdődő modernizációs kormányzás, a Meidzsi-korszak ezt az alávetettséget próbálta levetkőzni magáról, és akarták utolérni (sok tekintetben lemásolni) a Nyugatot. Az igazi identitásválság akkor keződött, amikor az első világháború utánra Japánnak ez majdhogynem sikerült is. Gyarmataik voltak, fejlett, ipari gazdasággal rendelkeztek. Ugyanakkor azt már nem sikerült elérni, hogy az első villágháborút lezáró békébe betegyék azt, hogy minden rassz egyenlő. A japánok elkezdtek visszatérni az ázsiai gyökerekhez, és Nyugatot dekadensnek nevezték. Lényegében ez votl az ideológiai alapja a Perarl Harbor elleni támadásnak (a több, gazdasági ok mellett).

A második világháború után bekövetkező "japán csoda" alatt a nemzeti identitást új alapokra helyezték. Immár az ország tényleg nemzetközileg is el lett ismerve (tagja lettek a a G-7 csoportnak). A 80-as években sokan attól kezdtek félni az USA-ban, hogy a szigetország lehagyja őket, aztán kipukkadt az ingatlanlufi, és a fejlődés megállt. Ezen időszak alatt azonban a japánok elkezdtek hinni abban, hogy ők sok tekintetben a legjobbak, és mindenekelőtt mások, mint a többi nép. A Nyugat részei, de rájuk nem jellemzőek az ottani kultúra "elfajzásai". Nagyjából ezer, a japánul nihondzsinronnak nevezett vitáról szóló könyv jelent meg (lásd keretes írás) Ez arról szólt, hogy miben tér el az ország a világ többi részétől. Elég bizarr, a rasszizmus határát súroló elméletek láttak így napvilágot: a japán nyelv különlegességéről, ami miatt a japánok máshogy hallják a természet hangjait. Vagy arról, hogy a japánok agya miért a leghatékonyabb. 

Nihondzsinron (日本人論) - elmélkedés/vita a japánságról

Képtalálat a következőre: „nihonjinron book”A múlt század háború utáni évtizedeiben alakult ki egy tudományos-civil diskurzus a japánokat megkülönböztető jegyekről. Ezen időszak alatt több száz, a témába vágó könyv jelent meg. A 80-s évekre a lakosság nagyjából fele erősen befolyásolttá vált általa, átvette ezeket a nézeteket, amely időszak a csúcspont is volt egyben, azóta a fiatalabbak egyre kevésbébb hisznek benne. 

A nihonjinron fő irányvonala, hogy a japánok egyediek, így a külföldiek csak részben képesek átvenni annak kultúráját, voltak, akik egyedi vérvonalról beszéltek. Az egyediség oka a homogenitás, ami napjainkra különleges értékként lett kezelve (lásd bevándorlás ellenzése) Ez először erősen rasszistának hathat, azonban az is tény, hogy az országba érkező külföldiekkel a japánok szinte kivétel nélkül barátságosan viselkednek, és adott esetben az 1%-nyi külföldivel is együtt tudtak működni a munkahelyen, Tehát az emberek inkább csak vallották ezeket  a nézeteket, míg a gyakorlatban nem is nagyon kontaktáltak a külfölddel. 

A főbb elképzelések a japánság mibenlétéről azonban továbbra is látens módon meghatározzák a közbeszédet. A nihonjinron függetlenül valóságtartamától a politikai gondolkodást is erősen befolyásolta. Sokan ezt a annak tudják be, hogy a világháború után a nacionalizmus alábbhagyott és kvázi ezt helyettesíti a nihonjinron egy szelídebb formában, ami a hódítás helyett a japánok kulturális, kognitív felsőbbrendűségét hírdeti.

Balra fönt - A homogenitás hegemóniája  - H. Befu könyve, aki a nihonjinron legismertebb japán kutatója

Örök másodhegedűs?

Ha megnézzük a japán történelmet, akkor azt látjuk, hogy a japán nagyhatalmiság egyszer sem tudott igazán kifejlődni. Bár mindig számottevő ország volt, Japán mégis eltörpült Kína mellett, de a "központi birodalom" sosem tudta bekebelezni, míg a legtöbb mai ázsiai ország Kína fennhatósága alatt volt. Ugyanez igaz a 90-es évekre is. Japán, a világ második legnagyobb gazdasága a saját hadsereg hiánya miatt nem tudott önállósodni, lényegében az USA meghosszabbított keze volt. A történelem során tehát Japán mindig egy rend része volt, és nem annak alakítója. Így különösen fontossá vált az, hogy megkülönböztessék magukat a központtól. Ezek a tendenciák már a 19. század előtt is megfigyelhetőek, ahogy Kínától tartják távol magukat. Majd ahogy a 20. században válnak a Nyugat részévé, és jobbá, mint a nyugati ember. 

Ezt a narratívát erősíti, hogy az ország lakossága valóban izolált volt. A világról alkotott kép a múlt században még főleg a sajtótermékeken keresztül alakult ki, melyek erősen befolyásolva voltak az úgynevezett nihondzsinron által. Ez egy olyan nézetrendszer, mely a japánok különlegességét olyan dolgokban találta meg, mint például, hogy a japán nyelv különleges gondolkodásra tanít, illetve hangzása miatt a japánok érzékenyebbek a természet iránt. Ezek persze csak a jéghegy csúcsát jelentik, de megágyaztak a japán rasszizmusnak. A nihondzsinron a japánokat tisztábbnak, becsületesebbnek, jobb munkaerőnek mutatta be, mint a többi ipari társadalmat. A nyugati kultúra látens megvetése - az USA és Európa, illetve az ottani emberekért való rajongás mellett paradox módon jelen volt és még ma is jelen van Japánban.

A többi ázsiai országgal szemben könnyebb volt különbséget tenni - ők később érkeztek és sokáig egyikőjük sem volt olyan gazdag, mint Japán. Az ázsiai kistigrisek fölemelkedésével azonban elindult egy folyamat - a japán egyediség egyik alappillére megingani kezdett. Később - a 90-es évektől - egy másik, akkor még regionális hatalom, Kína kezdte megkérdőjelezni a japán befolyást. Japán vesztett presztizséből, és se a régióban, se a világon nem tűnt már igazán egyedinek, bár a manga és anime kultúra hatása a világ sok helyén jelentős volt, de már senki se félt attól (mint a 80-as években), hogy Japán egyszer utoléri az USA-t. 

Képtalálat a következőre: „80s tokyo”

Tokió a 80-as években - ekkoriban Japán nemcsak a régió, hanem a világ élvonalába tartozott gazdagság, fejlettség, technológia területén

Új szerep a 21. században

Ez a váltás azonban nem fájdalom nélküli. Egy korábbi cikkben - Szexmentes élet, elzárkózás, pesszimizmus - Japán elveszett generációja - a japán fiatalok problémáiról írtam, ami nem független a kérdéstől. A 80-as évek csodált, egyedi japán modellje már nem működött a 90-es években, ami félelmeket váltott ki az ország lakosságában. Ezzel együtt sokan ekkor jutottak ki a diákok közül külföldre, akik már nem mint versenytársakra, hanem mint barátokra tekintettek az ott élőkre. Így a külföldről alkotott kép is kezd közelebb kerülni a valósághoz, a nihondzsinron egyre inkább csak az öregek világképét befolyásolja.

Ez az átalakulás azonban egyáltalán nem rossz Japán számára, mégha az idősebb generációk így is élik meg esetenként. Az országban nyílt titok, hogy a gazdaság problémáira a külföld tud segítséget nyújtani. Ez egyrészt a kereskedelmi kapcsolatok fejlesztését, másrészt akár (bár ez még távolinak tűnik) a bevándorlást jelenti. A mai japán fiatalok talán még mindig kissé furcsán viselkednek a külföldiekkel, de ez inkább a félelelem miatt van így. 

Japán talán a hosszú Nyugattal való interakció után végre megtalálhatja helyét a világban, elvetve ezzel az önigazolást szolgáló különlegességhez való ragaszkodást. Ezt a változó hatalmi helyzet Kelet-Ázsiában kényszerítette ki végső soron: ma Japánnak együtt kell működnie Tajvannal, a Fülöp-szigetekkel, Ausztráliával, Indiával és sok délkelet-ázsiai országgal, hogy biztonságban érezhesse magát, továbbá Kínával szemben is más hangot kell megüssön. Újonnan Japán a demokrácia, szabad hajózás regionális bajnokaként tekint magára, és az említett országokkal egy közös, Kínát ellensúlyozó blokkot próbál létrehozni, amiben vezető szerepe lehet. Ennek alternatívája továbbra is lehetne egy az USA-val való szoros szövetség, de Trump fölbukkanása mindenesetre bizalmatlanabbá tette Japánt, azóta próbálnak önállóban föllépni. A másik oldal Kína jelenthetné, azonban a két ország közti paritás nem teszi ezt elfogadhatóvá Japán számára, a kínai szupremácia elfogadása nem opció így.

A bejegyzés trackback címe:

https://keletazsiafigyelo.blog.hu/api/trackback/id/tr3213642760

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tireless treehugger 2018.03.19. 07:28:55

igen.

anyiira mások hogy már különlegesek.

==T== 2018.03.19. 08:18:17

Japánon a bevándorlás segítene?

Ne nevettesd már kimagad.

Mit segítene a bevándorlás egy etnikailag írígylésre méltóan egységes, ebből kifolyólag belső társadalmi törésvonalakban írígylésre méltóan szegény országon, ami mellesleg a világ egyik legtúlnépesedettebb országa, ami így is komoyl élelmiszer behozatalra szorul...

masada 2018.03.19. 08:42:30

A Japán kultúra a legjobb példa hogyan kell csinálni. Náluk még az iszlám is tiltott...

bontottcsirke 2018.03.19. 08:43:12

Ki vándorolna oda be? Ott dolgozni kell bazz....ne téveszd már össze őket az olaszokkal.

Medgar 2018.03.19. 08:45:23

@==T==: A bevándorlás mindenkin segít...

CSB1196 2018.03.19. 08:47:33

A japán az egyik ha nem a legaberráltabb, legbetegebb kultúra.

==T== 2018.03.19. 08:47:37

@Medgar: Remélem ez csak irónia...

theus 2018.03.19. 09:16:40

@==T==: Japánban nagyon sok kínai él, akik nem rendelkezek a hagyományos értelemben vett állampolgársággal. Sokan a második világháború után ragadtak a szigeteken, mivel nincs rendes állampolgárságuk ezért nem hagyják el az országot, és családot sem egyesíthetnek.

parazita666 2018.03.19. 09:36:43

Nagyon különlegesek a japcsik. Tudtátok, hogy a bukkake is japán találmány?

erkölcsi hulla 2018.03.19. 09:53:05

"A japán egyediség tudata másrészről táptalaja a rasszizmusnak is."

Nahát, nem akarnak niggerekkel, és muszlim arbokkal keveredni, MICSODA RASSZIZMUS !
Ott még nem megy a nyugati agymosás, miszerint a niggerfasz a menő? Meg a diversity?

erkölcsi hulla 2018.03.19. 09:55:14

@CSB1196: "A japán az egyik ha nem a legaberráltabb, legbetegebb kultúra."

:D A teljesség igénye nélkül, te most öszeshasonlítottad az iszlám kulturával is? Mert akkor ezerszer inkább a japán.

CSB1196 2018.03.19. 10:18:19

@erkölcsi hulla: ez igaz, akkor a japán csak a 2.

kvp 2018.03.19. 11:21:18

A japan tarsadalom nagyon messze van attol amit a vilagban altalaban japan kultura neven ismernek. A valosag sokkal kozzelebb van a magyarorszagi helyzethez es vilagkephez. Amit a nagyvilag lat az egyreszt direkt export celu, masreszt kisebb, de jol lathato szubkulturakra jellemzo. Nepesedesileg Japan jelentos resze elneptelendett, szellemvarosokkal es megszunt falvakkal. Mezogazdasagilag csak azert szorulnak behozatalra, mert mar nincs aki megmuvelje a foldeket amiket nem nagyon lehet gepesitett nagyuzemi modon muvelni. Nepszaporulatban egyebkent kb. ott allnak ahol a magyarok a hazai kisebbsegek torzito hatasa nelkul. Japanban nem szivesen fogadjak be a kulfoldieket, meg a genetikailag rokonnak szamito koreaiakat sem, mig a regebb ota ott elo de allampolgarnak nem szamito kinaiak jelentos reszet a masodik vilaghaboruban megsemmisietettek. Vannak bevandorlok, de joreszt illegalisok es a kinai/koreai/thai/stb. mellett meglepoen nagy reszuk orosz. Es persze vannak a nyugati, joreszt ertelmisegi vendegmunkasok, akik akar 20-30 ev utan (esetleg mar japan hazastarssal) is munkahelyuket elvesztve siman hazakuldhetoek, mivel vegig csak vendegek voltak. Nem egy tul nyugati tarsdalom, nem eppen liberalis, kb. hasonlo ertekrenddel mint magyarorszag jelentos resze. Persze a kulvilag fele nem ezt kommunkaljak, ami ismerve hogy mekkora ellenallasba utkozott Magyarorszag egy hatarozottan bolcs dontesnek tunik. Kb. azt lathatjuk a japan tarsadalom fejlodeseben es a nepesedesben ami a magyarra var kb. 10-20 ev mulva ha nem valtoztatunk. Mi kb. most jarunk tarsadalmilag ott ahol ok az 1990-es evek elejen.

2018.03.19. 11:28:36

Gyerekkoromból emlékszem egy érdekes kísérletre, már ami a japán nyelv megtanulását illeti. Sok hiraganát és katakanát már elfelejtettem, de egy mondatra tisztán emlékszem. Vatasi va mai nasza roku dzsi nyi okimasz. Kár, hogy nem igaz.

rgranc 2018.03.19. 12:03:35

A hozzászólók jó része is elég "különleges", úgy látom...

@==T==: A bevándorlás Japán megnyitása óta jelen van, és az a kevés dolog közül amiket megoldhatna egy erősebb (és erősen kontrollált) bevándorlás, a társadalom és a munkaerő kiöregedése talán a legjelentősebb.

@masada: Japánban egyáltalán nem tiltott az iszlám, ez csupán kamu propagandaszöveg, egy perc is elég lenne utánanézni...

rgranc 2018.03.19. 12:08:28

@csentecsa: 2016-ról van adat: Japán a bevándorlást kérelmező menekültek 0.3%-át engedte végül be. Ezek jelentős része muszlim volt, akármilyen csalódást is okoz kicsi náci lelkednek, nem vallás alapján bírálták el a kérelmeket.

Almandin 2018.03.19. 12:28:55

@kvp: A bevándorlók helyzete valószínűleg történelmi okokból olyan, amilyen. Japán több száz évig el volt zárva a külvilágtól, az emberek többsége homogén népességhez szokott. Ehhez még hozzájárul a sintó vallás, ami szerint a japánok mindenkinél különbek, felsőbbrendűek.
Amúgy nem feltétlenül a legjobb politika minden boldog-boldogtalant engedni bevándorolni egy országba, mert ma Nyugat-Európában látni ennek "áldásos" hatásait. Az optimális nyilván egy középút lenne, de azt kevesen találják el. Az viszont biztos, hogy Japánból nem lesz muzulmán migránsfészek.

parazita666 2018.03.19. 12:38:54

@Skywatcher: Nincs új a lenyugvó nap alatt! :-D

Almandin 2018.03.19. 12:42:35

@rgranc: Okos döntés volt. Egy kevés muszlim nem okoz még problémát, Magyarországon 30-40 éve is volt néhány arab orvos, meg néhány iszlámra áttért magyar értelmiségi, de nem okoztak problémát. A tömeges muszlim betelepülés már gond, mert nekik kötelességük mindenütt a hitük uralomra jutásáért dolgozni. Így teleszülik a kipécézett országot, saríát vezetnek be a lakónegyedeikben, erőszakosak a nem muszlim nőkkel. Ez már nemkívánatos jelenség. A japánokat ez ügyben nem kell félteni, nekik még megvan a természetes önvédelmi reflexük (ami a svédek, németek nagy részéből már kiveszett).

rgranc 2018.03.19. 12:57:35

@Almandin: hát igen. De azt hiszem a németek nem nagyon tehetnek mást, Hitler óta kényszeresen muszáj elkerülniük a faji vagy vallási megkülönböztetés látszatát is (mármint állami szinten)... Elvileg a japánoknak is ezt kellene a II. világháború atrocitásai óta, de a fenti cikkben is említett felsőbbrendűségi érzés (meg a kulturális különbségek) miatt ott viszont ez többé-kevésbé hiányzik.

2018.03.19. 13:06:35

Voltatok már japánban? Élt ott valaki?

rgranc 2018.03.19. 13:08:52

Én jártam Japánban kétszer is, egyszer turistaként, egyszer dolgozni, és az biztos hogy én egyetlenegy perverzióval találkoztam, de az olyan gusztustalan és szörnyű volt hogy amiatt teljesen biztos hogy soha az életben nem költöznék oda: mindenki késő este, 7-8 körül ment haza a melóból. Reggel ott voltam kilencre az irodában, 9-10 között már mindenki beért, és képtelen voltam este kivárni mire elindulnak haza. Egyszer próbáltam 7-ig maradni, de még majdnem mindenki ott volt, utána tojtam bele, elmentem mindig normálisan 5 körül. Szerencsére elnézték nekem mint kultúrálatlan idegennek, senki nem szólt rám... :D

rgranc 2018.03.19. 13:11:21

@rgranc: ja és ez nem japán vállalat volt, hanem egy európai cég japán irodája.

rgranc 2018.03.19. 14:17:33

@csentecsa: nácikám, én lennék a legboldogabb ha nem jönne az a massza, ha a világpolitika még Szíriában megállítaná a háborút, meg a Közel-Keleten az okát az egész tömeges migrálásnak és nem a keresztfiamnak kellene a határon a kerítést őriznie rendőrként a legszarabb időben is, a legszarabb körülmények közepette...

erkölcsi hulla 2018.03.19. 14:26:39

@rgranc: "A hozzászólók jó része is elég "különleges", úgy látom..."

Személyeskedéssel kezd, és nácizik, azt hiszi, ő különb. Szép.

rgranc 2018.03.19. 14:31:16

@erkölcsi hulla: igen, azt hiszem nagyon elragadtattam magam. Hogy lehet töröl(tet)ni azokat a hozzászólásaimat amelyekkel nem értek egyet?

És igenis különb vagyok, a hangok is megmondták.

Mancilla Pectoralis 2018.03.19. 14:32:13

@CSB1196: Nekem bejön:-) Remélem egyszer eljutok oda.(csak nyaralni)

Szelid sunmalac 2018.03.19. 15:48:16

Ahha..tehat az ongyilkossagaig hajszolt, de valojaban ineffektiv mukat vegzo dolgozok, az eredmenytelen es csalo vallalatok, a szulo nem akaro nok, a bukkake, a tentacle hentai, a kapszulaszallodak hajaza...hat igen...erdekes.

ételizésítő 2018.03.19. 15:55:54

@masada:
Japánban semmilyen vallás nem tiltott.

@parazita666:
Sőt, maga a bukkake szó is japán, és úgy ejtik, hogy bukkake.

@csentecsa:
Valóban, nekik jók a koreaiak, kínaiak meg egyéb sárgák.
Mondjuk szerencséjük, hogy Afrikától meg a Közel-Kelettől is messze vannak, ráadásul a Földközinél kicsit rázósabb tengeren.

Almandin 2018.03.19. 20:57:34

@rgranc: Magyarországon se ritka az extrém hosszú munkaidő. 24 órás műszakok se ritkák pl. személy-és vagyonvédelemben, 12 órás napi munkaidő recepción pl. nagyon gyakori. Ápolónőknél se ritkaság a nagyon hosszú műszak. De vállalkozók is gyakran a munkájuk rabjai lesznek, annyi megrendelést elvállalnak, hogy se hétvége, se ünnepnap, se elég alvás. Láttam ilyet közelről.
Sőt, a Magyarországon élő kínai büfések többsége az egész életét a kajáldájában tölti. A legtöbb helyen nincs szünnap, én sokat eszem ilyen helyeken, és a hét minden napján nyitva vannak, és naptól, napszaktól függetlenül ugyanazok a kínaiak fogadnak. Elég döbbenetes, én nem tudnék így élni. Igaz, ha ráérnek, kütyülnek, tévét néznek közben, de mindig ott vannak. Az étkezdéjük foglyai.

butyko 2018.03.20. 03:05:18

"Minden egyes nemzet különbnek hiszi magát a többi nemzethez képest. Kivéve a japánokat.Ők ugyanis Tudják! "-tanítja a Mester . A nihonjinron egyik típusa,amit el is hiszek,az,hogy a japán emberek átlag magassága jóval kevesebb,mint az európai(stb.) emberekénél. Emiatt a fejük közelebb van a munkaasztalhoz,közelebbről látják a munka tárgyát,ez is lehet a háttere a kimagasló gazdasági sikerüknek.

lomposfarkas 2018.03.20. 09:52:56

"hogy az első világháborút lezáró békébe betegyék azt, hogy minden rassz egyenlő"
De ha egyszer nem egyenlőek a rasszok.

"a japán nyelv különlegességéről, ami miatt a japánok máshogy hallják a természet hangjait."
Az ember világról alkotott képét nagyban befolyásolja az anyanyelve, a nyelv lehetőségei. Miért ne hatna ki ez a hallott világra?

kazsiafigyelo 2018.03.21. 16:19:37

@erkölcsi hulla: A japán rasszizmusnak nem sok köze van a muszlimokhoz, négerekhez, hiszen velük szinte nem is kontaktálnak. Akik ellen irányul, azok a kínaiak főleg, kisebb részt egyfajta paternalista lenézés van még a délkelet-ázsiai országok felé is.

kazsiafigyelo 2018.03.21. 16:22:41

Nem értem, miért kell a muszlimokról beszélni, amikor Japánnak lényegében semmi köze sincs hozzájuk, a legközelebbi iszlám ország Indonézia, ahova maximum japán turisták érkeznek. A japánban élő muszlimok száma is elenyésző. Kelet-Ázsia egy önálló kultúrkör volt, és ami fontos, hogy az itt levő országok hogy viszonyulnak egymáshoz. Az alapállás a kínai szupremácia volt, amiből ugye Japán a 19. század óta nem kér.
süti beállítások módosítása