Nagy testvér Kínában
2017. december 18. írta: kazsiafigyelo

Nagy testvér Kínában

Képtalálat a következőre: „china big brother surveillance”Kínában a kormányzat 2020-ig egy általános, társadalmi viselkedést osztályozó rendszert (social credit system) tervez létrehozni, ahol mindenkit különböző szokásai alapján elhelyeznek valahol. Bár az eddigi lépések főleg a köztörvényes ügyekre és megbízhatóságra koncentráltak, nem kérdés, hogy ez idővel a párt ellenfeleivel szemben is használható lesz. A rendszer kiépülését segíti, hogy előtte kísérletező szándékkal az online piacon is előretörtek a hitel- és egyéb megbízhatóságot monitorozó rendszerek.

Az nem megy ritkaságszámba, főleg az USA-ban, hogy az ember az alapján vehet föl hitelt, hogy milyen módon teljesítette a korábbi tartozásait. Ez Kínában is megjelent és igen széles körben elterjedt, azonban sokkal több mindent vesz figyelembe de ugyanakkor nagyobb előnyökkel és hátrányokkal is járhat. Egy megbízhatónak tartott ügyfél akár kaució nélkül is kölcsönözhet, míg egy megbízhatatlant akár szolgáltatások igénybevételétől is eltilthatják. Ez a rendszer olyan privát adatokat is figyelembe vesz, melyeket mondjuk az USA-ban nem lenne joguk kezelni - társadalmi státusz, rokonok helyzete, költési szokások és ismerősök. Ezek azonban még nem adnak okot aggodalomra. Kína egy olyan ország, ahol a piac nagysága adta előnyök csak korlátozottan tudtak érvényesülni a digitalizáció és internet elterjedéséig. Azóta azonban a széles piac ellenére a cégek könnyen el tudják végezni a kockázatelemzést, és így tovább tudnak növekedni, komolyabb helyismeret nélküli is.

Ezek a rendszerek 2014 óta kezdtek létrejönni, és az USA-beli hasonlót (FICO) méreteikben már át is lépték. Ezzel párhuzamosan azonban a kormányzat kijelentette, hogy 2020-ig egy olyan rendszert hoz létre, amivel egy akár 3000, személyes információját - lényegében bármilyen, hivatalos intézménynél tárolt adatát egyesítve - egy adatbázist hoznak létre. Ez kiegészül egy egész országot behálózó arcfelismerő rendszerrel - így egy kattintással bármi bárkiről megtudható - hogy hol van éppen az országban például. Aki nem fizeti az adót, nem utazhat express vonattal és nem is repülhet. Büntetésként fölmerülhet még, hogy az illető nem tölthet magas vagy semmilyen tisztet állami vállalatnál, intézményben. Az ilyen rendszerek jelenleg már vagy 30 körzetben már tesztelve vannak, egyelőre önkéntes alapon. A érdekesség ezek fényében, hogy sokan így jelentkeznek.

A legtöbben arra hivatkoznak, hogy Kína egy olyan ország, ahol a bizalomban és őszinteségben hiány van. A kormányzat is ezzel indokolja a rendszer kiépítését. Az adatok összesítése után mindenki kap egy értékelést - kitűnő, jó vagy rossz megbízhatóság. Sokan büszkék is arra, hogy egy objektív kritéria alapján megbízhatónak, jó állampolgárnak tartják őket. A korábbi, üzleti szisztémában a gamifikáció is megkezdődött - verseny van abban, hogy ki milyen jó ügyfél és ezt akár közösségi médiábn (ami ott nem a Facebook) meg is osztják. Ahogy szó volt róla azonban, az értékelés nem csak azon múlik, hogy az ember hogy viselkedik, hanem az algoritmus a pontokat mondjuk a hozzánk közel lévők értékelését is figyelembe veszi, és ha az alacsony, akkor az a miénkre is negatív hatással van. Az is leviszi a pontokat, ha valaki mondjuk sokat számítógépesjátékozik vagy sokat költ. A jó pontszám viszont komoly előnyökkel jár - ha egy bizonyos értéket valaki átlép, már nem kell kauciót leraknia. Hogy ez hogyan lehetséges, javaslatokat is megfogalmaznak, például a már említett rossz értékelésű emberek kerülése. 

A cél, hogy 2020-ig a két - üzleti és kormányzati - értékelés egyesítve legyen, így zárva be a kört, és lesz minden ismert egy állampolgárról. Innentől kezdve nem lesz szükség bírósági határozatra ahhoz, hogy bárkiről adatot gyűjtsenek, hiszen az azonnal rendelkezésre fog állni. Ez a világ a mai Európában elképzelhetetlen lenne. A kormányzat az őszinteség légköréről beszél, ahol az emberek versenyeznek, hogy ki a legjobb állampolgár. Eleve ez a két szerep - civil társadalom és kormányzat fordított értelmezéséből fakad - nem az állam van a polgárért hanem fordítva. 

Az adatbázisok nem csak egyéneket fognak nyilván tartani, hanem vállalatokat is. Ez már nyugati szemmel is védhetőbb törekvésnek tűnik. A kínai üzleti kultúra valóban nem a becsületességről szól, sok a csalás, lehúzás. Egy ilyen platform létrehozásával a különböző elmarasztaló ítéletek és rossz fogyasztói vélemények elérhetőek lesznek mindenki számára, ami egyértelműen a szolgáltatások javulását okozza. Másfelől itt is megjelenik az erős állam, a központosítás utáni vágy. Kína ugyanis egy decentralizált ország továbbra is, és a kormányzati akaratot gyakran megakasztják. Másrészt a gazdaság egy elég nagy, nehezen áttekinthető ugyanakkor szabad szférát hozott létre, amit a párt minél jobban kontroll alatt akar tartani. 

Általánosságban fölmerül a kérdés, hogy az internet vajon nagyobb szabadságot jelent-e a diktatúrákon belül. Egyértelmű, hogy segítségével minden eddiginél nagyobb, hatékonyabb megfigyelő rendszerek jönnek létre, ami Orwell 1984 című regényében leírthoz hasonló világot hoz létre. A vállalatok sokszor kompromisszumot képtelenek kötni, hogy együttműködnek a rendszerrel a jobb piaci helyzet érdekében. A Facebook általánosságban nem igazán ad ki a adatokat például, de az Apple már igen. Előbbi ki is van tiltva az országból és helyette kínai cégek töltik be a helyét - a Twitterhez hasonló Weibo vagy a csevegőapp Baidu. Azt sem kérdéses, hogy már országok is követni fogják a "kínai modellt", és jönnek létre adatbázisok. A kereskedelmi értékelőrendszerek és a kormányzati megfigyelés egyesülésével az állampolgárok játszva próbálnak megfelelni a rendszernek, és így a diktatúra fönntartása is egyszerűbb lesz. 

A bejegyzés trackback címe:

https://keletazsiafigyelo.blog.hu/api/trackback/id/tr7613510171

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szalay Miklós 2017.12.19. 18:51:22

Szép új 1984... + Egy alapos kis összefoglaló demokráciáról és diktatúráról:

egyvilag.hu/temakep/076.shtml

rdos · http://h2o.ingyenweb.hu/tema/6.html 2017.12.19. 19:21:06

Nem mellékesen aki jobban figyeli az aktuális politikát, több pontot kap. Mindig is Óceániával álltunk hadban. :-( 1984 után szabadon. :-(

rdos · http://h2o.ingyenweb.hu/tema/6.html 2017.12.19. 19:30:48

A másik probléma, hogy a kínai (és pl. hazai) gazdaság legnagyobb problémájára a korrupcióra, nem látom hogy ez a rendszer hogyan fog tudni "fehérítőleg" hatni? Ugyanis aki tud róla, az maga is érintett, vélhetőleg nem fog "köhögni" a konkrét ügyről vagy a korrupt társ személy(ek)ről. :-(

Akkor már inkább az észt modellt tartanám jónak, a valódi e-közigazgatást. Az állam által rólam gyűjtött adataimat (és persze másokét is) láthatom egyben azt is láthatom, illetve látom is hogy ki volt kíváncsi az én állami adataimra!

Na ezt nevezem én valódi információs önrendelkezésnek és nyitott társadalomnak. A kínai modell inkább ha orwelli, még ha vannak is az egyén számára is hasznos tulajdonságai.

tireless treehugger 2017.12.22. 06:48:34

Érdekes kisérlet az ilyen mértékű állam és gazdaság összefonódás.
Mivel minden volt kommunista országban megtörténik biztos van neki valamilyen közös oka/indítéka is.

Nyugaton is jelen van bizonyos mértékig, a gazdaság szolgáltat adatot az államnak, visszafelé erősen korlátos/nem jellemző.

Szóval van ott mit keresni, nem spoilerezném.

tireless treehugger 2017.12.22. 06:55:59

@rdos:

>>Na ezt nevezem én valódi információs önrendelkezésnek
>>és nyitott társadalomnak.

nem önrendelkezés, hanem kényszer.
nyílt társadalom ---->személyek és állam közötti kölcsönös nyitottság.

A kínai rendszer egyirányban nyitott ---> államigazgatás és gazdaság irányába. A polgár teljesen ki van zárva az állami és gazdasági információkból.